mandag den 31. januar 2011

Forsømmelse!

Jeg har vist forsømt min blog henover weekenden, og begyndelsen af denne uge. Det skyldes dels, at jeg har haft nok om ørerne, og dels at vi ikke har spist ret meget hjemme og når vi har, har det været rugbrød eller take-away. Men man kan jo altså heller ikke være 100 % aktiv dagligt, hvis man også har et liv i den store virkelige verden. Aftensmaden kan jeg jo altså ikke prale af, så I må se hvad jeg ellers fordrev weekenden med - jeg skulle jo mødes med mødregruppen, og vi ved jo godt, at mødregruppe = kage :-)
Forberedelserne...



Resultatet!
Nammenam!

Ingredienser
  • 100 g smør
  • 3,5 dl mælk
  • 2 æg
  • 700 g mel
  • 7 g tørgær eller 25 g frisk gær
  • 1 tsk salt
  • 2 spsk sukker
  • 1 tsk kardemomme
  • 1 æg (til pensling)
Fyld
  • 150 smør, blødt
  • 150 g sukker
  • 2 spsk kanel

Smelt smør i en gryde, og tilsæt mælk. Blandingen skal være lillefingervarm. Bland æg, mel, tørgær, salt, sukker og kardemomme, og tilsæt mælk og smørblandingen. Ælt dejen i cirka fem – ti minutter, hvis der bruges tørgær. Lad dejen hæve i en times tid.
Imens blandes smør, sukker og kanel til fyldet. Ælt dejen godt igennem, når den er hævet, og rul den ud til en stor firkant. Smør fyldet på dejen og rul den sammen. Skær den ud i to centimeter store skiver, som lægges på en bradepande beklædt med bagepapir. Tryk kanelsneglene en smule sammen, og lad dem hæve en lille halv times tid. Pensl med pisket æg, og bag i en 200 grader varm ovn i cirka 10 – 15 minutter, indtil de er gyldne og sprøde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar